torsdag 18. februar 2010

Hvorfor "Møllspiste meninger"?

Navnet er egentlig et ordspill: Jeg bor på Møll, litt nord for Mandal, i et lite hus fra forgangne slekter, mellom dyrket mark, frodig natur og elva som renner rolig forbi på sin siste mil før den blir ett med havet. Dette gir et ganske annet perspektiv enn den neon-belyste betongjungelen der dagens meninger skapes og skrikes ut.

Men enda eldre enn huset er mye av mitt tankegods, for jeg har latt meg inspirere av ord som er tusener av år gamle:  Ord fra Jesus Kristus, Shakyamuni Buddha, Lao-Tzu, Krishna Vasudeva, Kong Salomo og andre.  Ikke fordi jeg tror det som er gammelt er mer verdifullt i seg selv. Det meste som ble sagt i gammel tid var nok også sludder! Men liksom gull vaskes ut i elver, slik blottlegger tidens elv gyldne tanker som består når mye annet forgår og vaskes bort.

Når det er sagt, har jeg også hatt glede av en rekke samtidige og nylig henfarne tenkere:  Carl Gustav Jung, Ken Wilber, Ryuho Okawa, Elias Aslaksen og andre.  Dette er for det meste slike som har søkt samklang med de tidløse sannheter, og som selv har skrevet ikke bare for dagen idag men for kommende slekter.  Jeg vil naturligvis ikke sammenligne meg selv med noen av disse, men gi dem honnør for innsikt jeg nok aldri kunne ha kommet til på egen hånd.

Jeg håper en liten gjenglans av denne innsikten kan merkes i min holdning til det som skjer i vår egen tid.  For det er slik at vi lett går oss vill i øyeblikket og blir blåst avsted av dagens vinder, om vi ikke har et festepunkt utenfor dagen idag.

Det skulle være alle de vakre ordene i festtalen. På tide å slipe slaktekniven...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar