mandag 23. september 2013

Handel og vandel

Hvis du er en vanlig arbeider, vil nok et ord som "transaksjonskostnader" få ørene til å smelle igjen som soveromsdøra til en furten tenåring. Men hvis vi kunne bruke vanlige ord, er nok dette noe de fleste har erfaring med.

Her på Sørlandet for eksempel drar folk ofte til Danmark for å kjøpe billig kjøtt; men det tar jo en god del tid, og det meste av året er det ikke gratis heller. Så dette er en kostnad ved handelen; du kan ikke bare se på prisen i kjøttdisken i Kristiansand og Hirtshals.

Og når vi snakker om å sammenligne priser, det er enkelte som kan sitte og forske på priser i timevis. I min ungdom var det ikke uvanlig at folk ringte rundt til butikkene. Det er jo en ting hvis du skal kjøpe bil, men når du "måtte bare høre" om prisen på makrell rundt forbi, så går lett vinningen opp i spinningen. Denne "spinningen" eller informasjons-kostnaden er blitt mye mindre nå som vi har Internett.

Det er andre slike transaksjonskostnader som er blitt mindre også etter Internett. For eksempel kan jeg nå laste ned en bok direkte til nettbrettet mitt. For noen år siden var det ikke så mange e-bøker, så jeg fikk dem sendt fra Amazon.co.uk. Det kostet jo en del, og tok tid. Men det var likevel et stort fremskritt fra vikingtiden, da du måtte ha langskip, øks og skjold for å få en bok fra England...

Og der er vi inne på noe som er lett å overse. Det er en fordel vi har i det moderne Norge som ikke er teknologisk men kulturell. Vi har mer tillit til hverandre enn folk i de fleste andre land og andre tidsepoker. Ikke bare stoler vi mer på hverandre, men særlig på de institusjoner og ordninger i samfunnet som skal passe på at ting går rett for seg.

Til forskjell fra dette er det mange steder i verden hvor du ikke uten videre kan handle med en landsmann. Du må først finne ut hvilken stamme eller kaste eller religion han hører til. Hvis hans gruppe ikke er alliert med din gruppe, kan det hende han ikke vil handle med deg, eller i hvert fall ikke uten at du betaler en høyere pris. Hvis han klarer å lure deg, kan du ikke uten videre gå tilbake og klage, for det finnes kanskje ikke noen nøytral instans til å megle mellom dere. Er du heldig klarer du kanskje å bestikke en dommer, men i verste fall risikerer du å starte en stammekrig. Og selv om dere hører til samme kaste, må du kanskje sjekke først hvilke familier hans familie er inngiftet i, og hvordan forholdet deres er til de familiene din familie er alliert med, for å være sikker på at du ikke forårsaker en skandale.

Denne typen transaksjonskostnader er ganske fremmed for oss, men er helt naturlig for noen av dem som har kommet hit til Norge i senere tid. For dem er det like ubegripelig at vi forventer at alle skal være som en stor familie, at det ikke spiller noen rolle om du er kristen eller jøde eller hedning, og ingen husker på at du ga en god handel til svogeren til byfogden i forfjor. Et ubegripelig og urimelig samfunn!
Dette er et av de store spørsmålene for de neste 20-30 årene: Vil dagens folkevandringer - både de fysiske og på Internett - føre til at andre blir som oss? Eller tvert imot, at vi blir som dem? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar